Az Antik agora

 Az antik agora, angolul Ancient agora az egyik kedvencem volt. A hatalmas területen  a falmaradványok kijelölik az utcákat, vannak itt templomok és múzeum is. Az oszlopsoros épületet az 1950-es években építették újjá antik mintára. Eredetileg ez piactér volt, és műhelyek sorakoztak benne. A közösségi élet színtere volt.


A széles előtérben ácsorogtak az emberek és az oszlopoknak támaszkodva beszélgettek. Ezért nem voltak az oszlopok alsó részei a szokásos módon bordásra faragva. Jelenleg ebben van a múzeum.


A nagy meleg miatt érdemes volt a múzeummal kezdeni az antik agora felfedezését. A helyreállított oszlopos vásárcsarnokban, a belső, zárt termekben amforák, eszközök, szobrok vannak kiállítva. 

Külön érdekesnek találtam a cserépszavazás emlékeit. Kleisthenes javaslatára a Krisztus előtti 5. században vezették be cserépszavazást (ostracismos) A Pnyxen összegyűltek a szavazásra jogosult athéniak (legalább hatezren), cserépdarabokra felírták, felvésték annak a személynek a nevét, akikről úgy gondolták, hogy egyeduralomra tör, türanosz akar lenni. Akinek  neve legtöbbször szerepelt a cserepeken, annak el kellett hagynia Athént 10 évre. Vagyonát megtarthatta, maga dönthetett, hogy hova távozik. Ezt a módszert sokszor a politikai ellenfelek eltávolítására használták. Tíz év után a száműzött visszatérhetett, akkorra már elfelejtették, és nem igen lehetett befolyása a közösségre.



Szavazógép (kleroteria): ennek segítségével választották ki a laikus bírákat a Kr. e. 5-2. században.
A lenti képen lévő téglalap alakú bronz lapokon volt egy-egy jelölt neve. 


A fém lapocskákat bedugták a kőtábla réseibe. 


A rajzon látszik az egész szavazógép. Bal oldalon volt egy cső, amely felül tölcsért alkotott. Ide fekete és fehér golyókat öntöttek be. Ezek leérkeztek a cső aljára egyesével, és attól függően, hogy fehér vagy fekete golyó érkezett le a szavazógép réseiben lévő, vízszintes sorban lévő összes polgár aznap bíráskodott vagy nem. (Cynthia elmondta, hogy fennmaradtak a bírák nevei, de egyes nevek időről időre sokkal nagyobb számban szerepeltek a listákon, mint ahogy a véletlen hozhatta volna. Valahogy talán befolyásolták a sorsolást.)


A lenti képen szavazó korongok vannak (Kr.e. 300 körül). Egymástól függetlenül a bírák magukhoz vettek egy kis kiálló résszel (füllel) ellátott korongot. Attól függően, hogy ártatlannak vagy bűnösnek vélték a vádlottat, a lyukas vagy a tömör fülű korongot dobták be az edénybe. Ezeket a szavazatokat azután összeszámolták.


A lenti képen egy konyhai edény teteje látható. Ebben az edényben lepecsételve iratok voltak az adott per bizonyitékainak listája (Kr.e.4. sz.):

Itt a múzeum emeletén egy kis kiállítás volt az Akropoliszról. A 19. század elejei kortárs művész az akvarelljeivel megörökítette, ahogy az angol Lord Elgin leszedeti a Parthenonról a faragott díszeket. Ez 1801-ben, a török időkben történt török segédlettel.

A következő képen a Parthenon faragott tábláinak (metope) a leszedése látszik. (Edward Dodwell - Simone Pomardi, 1801) 


A fenti képen látható oldala a Parthenonnak immár a díszek leszedése után a leni képen (1805 utáni állapot):


Itt is olvashatsz bővebben a Parthenon kirablásáról: Elgin Marbles - Athens Info Guide

A török időben így volt beépítve az Akropolisz:

Tizedik századi bizánci templom az agora területén: 


Hephaistos temploma viszonylag épségben van. Nem sok templom áll szinte teljes egészében az antik időkből, és még kevesebbnek van teteje is: 


A Hephaisteontól letekintve látható az Akropolisz és az agora:


Mind az agorát, mind pedig az Akropoliszt és a lejtőit egy-egy kerítés zárja le. A két kerítéssel közbezárt terület között gyalogút van. Az agora egy része innen is látható. Ha nincs módod rá, hogy bemenj, innen is látod az agora egy részét.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az iskolai élet és oktatás múzeuma

SNFCC - a 21. század terei