Autócsodák a Hellenic Motor Múzeumban

 Az utolsó napomat töltöm Athénban. Szombat van. A mai nap úgy néz ki, hogy a 19. és a 20. századról szól. Az Iskolai élet és oktatás Múzeuma után északnak vettem az irányt. A piacokat néztem meg, majd átgyalogoltam a Hellenic Motor Múzeumba. 33 Ioulianou 104 33 Athens Igazából arra a délutánra kellett volna tenni ennek a múzeumnak a meglátogatását, amikor a Régészeti Múzeumban voltam. ugyanis a kettő igen közel van egymáshoz.

A múzeum egy autómúzeum, több, mint száz csodás járművet mutat be. Az épület is különleges: félköríves sarokház, amelynek a felső szintjeire lifttel lehet feljutni, vagy a körbefutó rámpákon. 

Az utcaszinten ez az autó hívja fel a figyelmünket arra, hogy mi is várható bent:

A honlapjukon jó néhány autó fotója megnézhető. Az osztályozáshoz az alábbi csoportosítást használják: Antik, Veterán, Vintage, Post Vintage, Klasszikus, Post Classic, Modern és Kortárs.

  1. Antik 1904-ig
  2. Veterán 1905 és 1919 között
  3. Vintage 1920-tól 1930-ig
  4. Postvintage 1931 és 1945 között
  5. Klasszikus 1946 és 1964 között
  6. Posztklasszikus 1965 és 1974 között
  7. Modern 1975 és 1999 között
  8. Kortárs (youngtimers) 2000-től

Azonban kortárs autót nem láttam kiállítva. 

Virtuális sétát is tehetünk a múzeumban: hellenicmotormuseum.heptahedron.studio Néhány járműnél egy kis kulcs jel van, ami azt jelzi, hogy rákattintva "be is ülhetünk az autóba".

Most jöjjön néhány kocsi ízelítőül a gyűjteményből. 

A Hunnia lóvontatású kocsi, amely valószínűleg tűzoltó pumpa volt, kakukktojás. 

Ez és egy Japánban használt második világháborús kerékpár ugyanis nem motorhajtású. Mégis a gyűjteményben van. Milyen jó is, mert a Hunnia egy magyar gyártmány, és kilóg a sorból azért is, mert az egész kollekcióban valószínűleg a leglassabb a maga 7 km/órás sebességével. 

1895-ben készülhetett. A fejlesztők, a testvérpár, Harris Lajos és Ottó a kiírás szerint 1875-től foglalkoztak járművekkel, de az egész dokumentáció megsemmisült a II. világháborúban. Múzeumuk is volt a Budapest belvárosában. 

A fenti képen lévő tűzoltó pumpát tűzoltásra használhatták, vagy a földeken locsolásra. Ezt a példányt Tripolis mellett egy régiségboltban találták, onnan vásárolták meg a múzeum számára. Ott azt az információt kapták, hogy Jugoszláviából szerezték be, ahol öntözésre használták.

A kiállítás oldalában egy régi autószerelő műhely is be van rendezve:



A Ford Motor Company 1903-ban jött létre. Az első autójuk a Ford "C" modell volt 1904 és 1905 között. Ebből a típusból 800-at készítettek. A "F" modellből (1905-1906) 1000 darab, majd az "N" modellből 13.250 példány készült. Ez alapján készültek azután a következő modellek, így az igazi tömegtermelést elért "T" modell is, amelyet 1906 és 1927 között gyártottak 15 millió példányban.
A képen az 1906-ban készült Ford "N" modell, kétüléses Runabout, amelyet a múzeum egy Nagy-britanniai aukción vett meg:



Most jöjjön néhány gyönyörűség a 20. század elejéről:








A 20. század közepéről: 






A következő autó egy amerikai-görög közös fejlesztés, Willys Whippet 6 Roadster 1929-ből, amelyből mindösszesen 80 darab készült:


Egy újabb autó Olaszországból 1959-ből, Abarth 750Zagato Record Monza: 


És egy Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer 1974-ből: 


Egy újabb görög fejlesztés, ezúttal a britekkel (1973-76), Enfield E8000 Electric. nem a legszebb autó, de egy korai elektromos: 

Megint egy görög-brit gyártmány (1981-83) ez a Mini Pick-up: 


110 km/h végsebességet is elért ez a kocsi 1935-ben. Német gyártmány Adler Trumpf Junior Sport 30ps. Kérdés, hogy ettől a sárga autócsodától, hogyan jutottak el a németek a Trabantig és a Wartburgig? Persze tudjuk a választ...



A következő görög gyártmány egy háromkerekű, kétüléses 1980-ból, német motorral: Tzen Tonaco. Takarékos kicsi városi autónak tervezték, de csak a prototípusig jutottak: 


Nem is gondolná az ember, hogy a következő autó egy BMW, pedig bizony. Egy olasz tervezésű mikroautó, BMW Isetta 300 1955-ből. Tojás alakú karosszéria, buborék alakú szélvédővel tömegtermeslésre fejlesztve: 


Vissza az elegáns autókhoz. A következő egy brit gyártmány, egy Bentley S2 Standard Steel Saloon 1961-ből: 


A Delage D8 15S Drop Head Coupe 1934-es francia gyártmány. Ebből mindösszesen 99 darab készült. A Rolls Royce-szal közös munka volt, de a cél az volt, hogy egy megfizethetőbb árú autót dobjanak a piacra: 





Talán a kiállítás legcsúnyább autója következik az amerikai Chrysler Imperial Crown Convertible 1959-ből, amely elérte a 186 km/h órás végsebességet: 


Kár, hogy nekem nem tetszik a fenti Chrysler, amelyből 1926 és 1959 között csak 555 darabot gyártottak, és 5774 US dollár áron árusítottak. A kiállított rózsaszínű példány a LED Zeppelin rock banda legendás vezetőjének, Robert Plantnak a tulajdona volt.

A következő sportautóval, a német Frazer Nash - BMW 319/1 "Willis" Recreationnal biztosan lehetett hódítani 1938-ban:


Álljon itt megint egy német gyártmány. Talán a legszebb autó a múzeumban. Klasszikus, formatervezett, de mégis modern hatású is: Porsche 356 A Coupe 1955-ből. Érdekessége, hogy gépek bevonása nélkül, kézi munkával készült. Az alumįnium karosszériát fából készült öntőformán formázták meg.



Összefoglalva a tapasztalataimat, érdemes volt eljönni, még tanultam is.
Legjobban a fenti Porsche és az Adler tetszett, "próbaútra" az 1936-ban készült Austin 7 Opal Tourerrel mentem: 


Esélyeim pedig csak a Flinstone ("The Flinstones" Bedrock Buggy) autóra lett volna, de csak akkor, ha magam készítem el. Ebből a példányból ugyanis csak egy készült, továbbá egy másik, egy négy üléses a film számára. A múzeum ezt egy brit aukción vette meg: 


Igazából ez a Flinstone is kakukktojás: négy láb meghajtású, végsebessége pedig 2,1 km/h. Lassabb, mint a tűzoltópumpa.















 







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Az iskolai élet és oktatás múzeuma

SNFCC - a 21. század terei